Thursday, April 29, 2010

Gerabak komuter wanita dapat reaksi positif

PENUMPANG wanita lebih selesa dan selamat berada dalam koc wanita yang disediakan oleh KTM Komuter bagi laluan Sentul ke Pelabuhan Klang bermula semalam.

KUALA LUMPUR 28 April - Aksi seorang lelaki yang pura-pura berdiri dan bersedia untuk keluar ketika dimaklumkan dia tersalah memasuki gerabak khas untuk penumpang wanita KTM Komuter telah mencuit hati pengguna yang turut berada dalam koc yang sama.

Gelagat terpinga-pinga Ong Chow Kent, 25, bermula setelah dia diserbu sekumpulan wartawan yang terkejut apabila melihat terdapat seorang lelaki dalam gerabak itu yang sepatutnya dinaiki oleh golongan wanita.

"Saya memang mengetahui tentang gerabak khas ini tetapi tidak tahu gerabak yang mana satu. Mungkin sebab saya tidak menyedari adanya pelekat-pelekat yang ditampal di gerabak ini.

"Namun apabila saya masuk ke dalam gerabak, saya mula menyedari yang saya sahaja penumpang lelaki dan saya tidak boleh buat apa-apa kerana komuter sudah mula bergerak," katanya.

Namun, katanya, usaha pengasingan gerabak ini memang baik dan wajar diteruskan kerana ia mampu menjamin keselamatan dan keselesaan kepada pengguna wanita.

Gerabak khas wanita KTM Komuter yang mula diperkenalkan hari ini, merupakan inisiatif Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dalam memberi keselesaan dan jaminan keselamatan kepada golongan itu daripada risiko gangguan seksual.

Pemangku Pengurus Besar KTMB, Mohd. Hidir Yusoff berkata, langkah mewujudkan gerabak itu dibuat berdasarkan maklum balas yang diterima menerusi kajian yang telah dilakukan oleh KTMB.

"Mengikut kajian yang kita lakukan selama seminggu, didapati 60 peratus pengguna komuter adalah wanita.

"Justeru, melalui kajian itu, KTMB berasa perlunya diwujudkan satu gerabak yang dikhaskan untuk mereka sebagai langkah mengurangkan rasa ketidakselesaan apabila tiba waktu puncak ketika menggunakan perkhidmatan ini," katanya.

Sementara itu, beliau berkata, bagi memudahkan penumpang mengenal pasti gerabak tersebut, KTMB telah menampal pelekat khas di tingkap, pintu dan di dalam tren gerabak.

Tambahnya, selain pelekat tersebut, penumpang juga boleh mengenal pasti lokasi pemberhentian gerabak itu melalui kain rentang yang dipamerkan di landasan dan tiang berwarna merah jambu.

"Gerabak ini berada di tengah di antara ketiga-tiga gerabak dan boleh digunakan oleh pengguna wanita sepanjang masa termasuk pada waktu cuti umum dan hujung minggu," katanya.

Dalam pada itu menerusi tinjauan yang dilakukan, rata-rata pengguna perkhidmatan komuter yang ditemui menyokong inisiatif yang dilakukan oleh KTMB itu.

Seorang pengaturcara komputer, Faradilla Khudri, 28, berkata, pengasingan yang dilakukan oleh KTMB itu wajar diberi pujian kerana memahami kehendak pengguna wanita.

Menurutnya, dengan adanya pengasingan seperti itu, pengguna wanita akan berasa selamat kerana tidak lagi perlu berasa bimbang sekiranya terpaksa berhimpit-himpit ketika menggunakan perkhidmatan itu pada waktu puncak.

"Pengasingan ini sangat praktikal untuk wanita yang berseorangan dan ia juga bagus untuk wanita yang mengandung kerana ia selesa dan selamat untuk kami," katanya."

Sementara itu, seorang jururawat, Nancy Ruby Ganapiagasam, 22, berkata, dengan adanya gerabak itu, golongan wanita mampu menarik nafas lega kerana tidak lagi perlu berasa risau akan keselamatan mereka.

"Dulu bukannya keselamatan kita tidak dijaga, tetapi sekarang ia lebih terjaga kerana tidak perlu lagi bersesak-sesak dengan pendatang asing yang gemar mengambil kesempatan," katanya.

Dalam pada itu menurut mahasiswa di sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA), Amiruddin Nordin, 24, gerabak khas itu sememangnya perlu diwujudkan untuk mengelakkan masalah gangguan seksual terhadap wanita.

"Dalam keadaan yang sesak dan terpaksa berhimpit-himpit, semua orang akan berasa tidak selesa apatah lagi bagi pengguna wanita.

"Oleh itu dengan adanya gerabak ini, diharap ia mampu memberikan keselesaan dan menjamin keselamatan wanita daripada menjadi mangsa pihak yang tidak bertanggungjawab," katanya

No comments: