Wednesday, May 4, 2011

Antara ayat-ayat Allah Makkiyah dan Madaniyyah..di mana kita??

Bismillah..


Secara literal, kita selalu ingat ayat Makkiyyah adalah ayat-ayat yang diturunkan di Mekah, ayat Madaniyyah adalah ayat-ayat yang diturunkan di Madinah.


Tett... SALAH!


Kata ustaz ayat-ayat Allah Makkiyyah adalah ayat-ayat Allah yang diturunkan sebelum Rasulullah berhijrah ke Madinah. Ayat-ayat Makkiyyah banyak berkisarkan penguatan aqidah kepada Allah SWT.


Ayat-ayat Madaniyyah pula adalah ayat-ayat Allah yang diturunkan selepas hijrah Rasulullah ke Madinah. Ayat-ayat Madaniyyah ada juga yang berkisarkan syariat Islam dan muamalah. 


Antara ayat Makkiyyah dan Madaniyyah, kita di mana? 


Ustaz kata, kita tidak berada di antara mana-mana ayat ini kecuali sangat sedikit. Maksudnya, kes aqidah pun tak settle, kes syariah muamalah masih fail.


Betullah vision nabi lebih 1400 tahun yang lampau, umat islam di akhir zaman adalah sangat ramai tetapi hanya umpama buih-buih di lautan;



“Setelah aku wafat,setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama.”
Maka para sahabat r.a. bertanya,
 ”Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat?” Sabda Baginda SAW: “Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di laut.
Sahabat bertanya lagi,
“Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di laut?” Jawab Rasulullah SAW, “Kerana dua penyakit, iaitu mereka ditimpa penyakit al-Wahn.“
Sahabat bertanya lagi,
“Apakah itu al-Wahn?” Rasulullah SAW bersabda, “Cintakan dunia dan takut akan kematian.”
Wallahua'lam 

[buih+di+lautan.jpg]
~Buih di laut, wujudnya cuma sedetik cuma. Hilang dijentik angin, terhempas ke pasir atau hilang dengan sendiri tanpa disedari~

No comments: